چگونه خسارت افت قیمت خودرو را دریافت کنیم؟
خسارت افت قیمت خودرو بدون شک یکی از مهم ترین دغدغه های دارندگان وسائل نقلیه و فعالین حوزه حمل و نقل جبران هزینه افت قیمت خودرو پس از بروز تصادقات است . افت خودرو جزو هزینه های نامشهود ناشی از
قوانین و مقررات در هر صنعتی ، پایه و چهارچوب آن صنعت به شمار می آید . انسان متمدن برای برخورداری از خدمات جامعه مدرن نیازمند است تا از این قوانین آگاهی کافی داشته باشد . قوانین و مقررات حاکم بر صنعت بیمه حاصل سالها تجربه فعالان این صنعت است که با نظم بخشی به عملیات بیمه ای موجب حفظ سلامت بازار بیمه و تحقق اهداف و برنامه های آن می شود.
زین پس به عنوان مشاور امین شما ، اطلاع رسانی در جهت آگاهی شما از قوانین را بخشی از رسالت خود میداند . در ادامه شما را با برخی از مهمترین و کاربردی ترین قوانین بیمه ای آشنا میکنیم.
ماده ۱۰ – در صورتيكه مالي بكمتر از قيمت واقعي بيمه شده باشد بيمهگر فقط بتناسب مبلغي كه بيمه كرده است يا قيمت واقعي مال مسئولخسارت خواهد بود
ماده ۱۱ – چنانچه بيمهگذار يا نماينده او با قصد تقلب مالي را اضافه بر قيمت عادله در موقع عقد قرارداد بيمه داده باشد عقد بيمه باطل و حق بيمهدريافتي قابل استرداد نيست.
ماده ۱۲- هر گاه بيمهگذار عمداً از اظهار مطالبي خودداري كند يا عمدا اظهارات كاذبه بنمايد و مطالب اظهار نشده يا اظهارات كاذبه طوري باشد كه موضوع خطر را تغيير داده يا از اهميت آن در نظر بيمهگر بكاهد عقد بيمه باطل خواهد بود حتي اگر مراتب مذكوره تاثيري در وقوع حادثه نداشته باشد در اين صورت نه فقط وجوهي كه بيمهگذار پرداخته است قابل استرداد نيست بلكه بيمهكر حق دارد اقساط بيمه را كه تا آن تاريخ عقب افتاده است نيز ازبيمهگذار مطالبه كند.
ماده ۱۳ – اگر خودداري از اظهار مطالبي يا اظهارات خلاف واقع از روي عمد نباشد عقد بيمه باطل نميشود در اين صورت هر گاه مطلب اظهارنشده يا اظهار خلاف واقع قبل از وقوع حادثه معلوم شود بيمهگر حق دارد يا اضافه حق بيمه را از بيمهگذار در صورت رضايت او دريافت داشته قرارداد را ابقاء كند و يا قرارداد بيمه را فسخ كند در صورت فسخ بيمهگر بايد مراتب را بموجب اظهارنامه يا نامه سفارشي دو قبضه به بيمهگذار اطلاع دهد اثرفسخ ده روز پس از ابلاغ مراتب به بيمهگذار شروع ميشود و بيمهگر بايد اضافه حق بيمه دريافتي تا تاريخ فسخ را به بيمهگذار مسترد دارد.
ماده ۱۴ – بيمهگر مسئول خسارات ناشيه از تقصير بيمهگذار يا نمايندگان او نخواهد بود.
ماده ۱۵ – بيمهگذار بايد براي جلوگيري از خسارت مراقبتي را كه عادتاً هر كس از مال خود مينمايد نسبت بموضوع بيمه نيز بنمايد و در صورت نزديك شدن حادثه يا وقوع آن اقداماتي را كه براي جلوگيري از سرايت و توسعه خسارت لازم است بعمل آورد.
اولين زمان امكان و منتهي در ظرف پنج روز از تاريخ اطلاع خود از وقوع حادثه بيمهگر را مطلع سازد و الا بيمهگر مسئول نخواهد بود مگر آنكه بيمهگذار ثابت كند كه بواسطه حوادثي كهخارج از اختيار او بوده است اطلاع به بيمهگر در مدت مقرر براي او مقدور نبوده است مخارجي كه بيمهگدار براي جلوگيري از توسعه خسارت مينمايد بر فرض كه منتج به نتيجه نشود بعهده بيمهگر خواهد بود ولي هر گاه بين طرفين درموضوع لزوم مخارج مزبوره يا تناسب آن با موضوع بيمه اختلافي ايجاد شود حل اختلاف بحكم يا محكمه رجوع ميشود.
ماده ۱۶ – هر گاه بيمهگذار در نتيجه عمل خود خطري را كه بمناسبت آن بيمه منعقد شده است تشديد كند يا يكي از كيفيات يا وضعيت موضوع بيمه را بطوري تغيير دهد كه اگر وضعيت مزبور قبل از قرارداد موجود بود بيمهگر حاضر براي انعقاد قرارداد يا شرايط مذكوره در قرارداد نميگشت بايد بيمهگر را بلافاصله از آن مستحضر كند اگر تشديد خطر يا تغيير وضعيت موضوع بيمه در نتيجه عمل بيمهگذار نباشد مشاراليه بايد مراتب را در ظرف ده روز از تاريخ اطلاع خود رسما به بيمهگر اعلام كند.
در هر دو مورد مذكور در فوق بيمهگر حق دارد اضافه حق بيمه را معين نموده به بيمهگذار پيشنهاد كند و در صورتيكه بيمهگذار حاضر براي قبولي وپرداخت آن نشود قرارداد را فسخ كند و اگر تشديد خطر در نتيجه عمل خود بيمهگذار باشد خسارات وارده را نيز از مجراي محاكم عمومي از او مطالبهكند و در صورتي كه بيمهگر پس از اطلاع تشديد خطر بنحوي از انحاء رضايت ببقاء عقد قرارداد داده باشد مثل آنكه اقساطي از وجه بيمه را پس ازاطلاع از مراتب از بيمهگذار قبول كرده يا خسارت بعد از وقوع حادثه باو پرداخته باشد ديگر نميتواند بمراتب مذكوره استناد كند وصول اقساط حق بيمه بعد از اطلاع از تشديد خطر يا پرداخت خسارت پس از وقوع حادثه و نحو آن دليل بر رضايت بيمهگر به بقاء قرارداد مي باشد. رعایت این ماده قانونی مشمول تمامی بیمه ها مخصوصا بیمه مسئولیت مدنی مجریان ذیصلاح می گردد.
ماده ۱۷ – در صورت فوت بيمهگذار يا انتقال موضوع بيمه بديگري اگر ورثه يا منتقلاليه كليه تعهداتي را كه بموجب قرارداد بعهده بيمهگذاربوده است در مقابل بيمهگر اجراء كند عقد بيمه بنفع ورثه يا منتقلاليه باعتبار خود باقي ميماند معهذا هر يك از بيمهگر يا ورثه يا منتقلاليه حق فسخآن را نيز خواهند داشت
بيمهگر حق دارد در ظرف ۳ ماه از تاريخي كه منتقلاليه قطعي موضوع بيمه تقاضاي تبديل بيمهنامه را بنام خود مينمايد عقد بيمه را فسخ كند و در صورت انتقال موضوع بيمه بديگري ناقل مسئول كليه اقساط عقبافتادۀ وجه بيمه در مقابل بيمهگر خواهد بود ليكن از تاريخي كه انتقال را ببيمهگر بموجب نامه سفارشي يا اظهارنامه اطلاع ميدهد نسبت باقساطي كه از تاريخ اطلاع به بعد بايد پرداخته شود مسئول نخواهد بود
اگر ورثه يا منتقلاليه متعدد باشند هر يك از آنها نسبت به تمام وجه بيمه در مقابل بيمهگر مسئول خواهد بود
ماده ۱۸ – هرگاه معلوم شود خطري كه براي آن بيمه بعمل آمده قبل از عقد قرارداد واقع شده بوده است قرارداد بيمه باطل و بياثر خواهد بود دراين صورت اگر بيمهگر وجهي از بيمهگذار گرفته باشد عشر از مبلغ مزبور را بعنوان مخارج كسر و بقيه را بايد به بيمهگذار مسترد دارد
خسارت افت قیمت خودرو بدون شک یکی از مهم ترین دغدغه های دارندگان وسائل نقلیه و فعالین حوزه حمل و نقل جبران هزینه افت قیمت خودرو پس از بروز تصادقات است . افت خودرو جزو هزینه های نامشهود ناشی از
بیمه مسئولیت مدنی مجریان چیست؟ با گسترش رشد صنایع و افزایش نیازهای جامعه، حمایت از منافع عمومی و حفظ حقوق افراد به یک موضوع پراهمیت تبدیل شد. در این راستا، برخوردهای غیرقابل پیشبینی و ناخواسته میتواند در دنیای امروزی برای
تاریخچه صنعت بیمه مقدمه صنعت بیمه یکی از صنایع کلیدی در جوامع مدرن است که وظیفه حفاظت از افراد و داراییهایشان را برعهده دارد. در این مقاله به بررسی تاریخچه صنعت بیمه خواهیم پرداخت و مسیر تحول این صنعت از